Winnaars op de werkvloer!

Edith van Bommel

 

Bij een hardloopwedstrijd liep ik eens 10 kilometer lang bij de kopgroep. Ik wist niet wat me overkwam. Waar bleven ze, die paar duizend andere dames? Bij de start had ik een winnares gecast. Ze zag er afgetraind uit en had flesjes om haar middel. Kort voor de felbegeerde finish riep het publiek uitgerekend haar naam: ‘Oké, Catherine!’ Op dat moment haalde ze me in. Dáár sloeg in mij, als door een wesp gestoken, de adrenaline toe. Wát nou, Catherine! Niet nú. Ik zette de sokken erin en stoof vooruit. Struikelend vloog ik over de finish. Meters voor haar uit.

Ik is een eenzaam dier, dat zelfs van een gewonnen Oscar niet onsterfelijk wordt. De intense drang om te winnen die de meeste mensen van tijd tot tijd ervaren, is onderdeel van niets minder dan een strijd op leven en dood voor het ik. Toch bestaat het ik eigenlijk niet buiten een netwerk van relaties met anderen’, zo schrijft Robertson (2012) in zijn boek Het winnaareffect. Die broodnodige ander, zonder wie ons succes niet gezien wordt. Die gedoodverfde ander. Die beer op onze weg, die ons vervult van angst. Angst om af te gaan. Angst om buitengesloten te worden. Als je verliest, lig je eruit.

Een van de stressvolste dingen die een mens kan overkomen, is dat zijn sociale status daalt door een nederlaag of onderwerping door de ander. Een ontmoeting met een superieur, dominant individu kan een gevoel van bedreiging en schaamte oproepen. De kern van schaamtegevoel is de overtuiging dat anderen zullen oordelen, dat wie jij bent minderwaardig of onder de maat is. Als het gevoel dat er op jou wordt neergekeken, of dat je wordt afgewezen, te lang duurt – bijvoorbeeld dagelijks, op de werkvloer – kan dat je gezondheid schaden. Zowel bij dieren als bij mensen hebben sociale dreigingen een groot effect op het immuunsysteem. Ik is terecht bang. Een nederlaag of onderwerping is stressvol, schaamtevol en schadelijk.

Winnaars hebben het gevoel dat ze hun leven zelf in de hand hebben. Het gevoel dat ze controle uitoefenen, beschermt hen tegen stress. Het helpt hen om meer succes te behalen en langer en gelukkiger te leven. Oscarwinnaars leven gemiddeld vier jaar langer dan genomineerden (Redelmeier, D.A. en S.M. Singh, Annals of Internal Medicine). De hersenen van iemand die een strijd heeft gewonnen, worden gevoeliger voor bepaalde hormonen en zullen de volgende keer sneller en beter reageren op een vergelijkbare situatie. Winnen doet winnen.

Mensen worden een winnaar door een uitdaging aan te gaan. Dus ik zou zeggen: daag jezelf uit, zet een stap. Boek een haalbaar succes, zorg voor die eerste pot met honing. Ga onmiddellijk daarna door voor de tweede. Een beer op je weg? ‘Wát nou, beer!’ Die daagt je uit. Die heb je nodig. Die scherpt je succes. Overwin jezelf. Word winnaar. En je leeft langer en gelukkiger.

Ook gemotiveerd de sokken erin zetten als team? Haalbaar succes boeken? Bel 06-36252483 (teamcoaching), of stuur een bericht naar info@publieksmotivator.nl

Liever een workshop? Zie: Workshops groepdsynamica

Dit artikel is onderdeel van het drieluik Beren op de werkvloer:

Delen via social media:
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter